اجتماعیات در دیوان فرخی سیستانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده فاطمه حسینی
- استاد راهنما جمیله اخیانی امیر مومنی هزاوه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
ادبیات هر قومی یکی از ارکان عمد? فرهنگ آن قومست. ادبیات فارسی هم به عنوان یکی از ارکان فرهنگ ایرانی، تنها مجموعه ای از کلمات و واژگان زیبا و موزون نیست بلکه «لای? پنهان تاریخ مردمی است که حقیقت جانشان همیشه واژون و وارون نمایانده شده و تنها وسیله ای است که ملّتی در پناه آن ژرف ترین احساسات، سنگین ترین رنجها و پیچیده ترین نیازها و سرکوب شده ترین آرزوها و پایمال شده ترین حقوق و خواستها و نازترین رازهای خود را «پوشیده» بیان کرده است و آن را نه تنها زبان دل و فکر خویش ساخته است که سپر بلای هزاران حادثه و واقع? سخت تاریخی و اجتماعی ساخته است» (محبتی.96:1382) از میان عواملی که می تواند سربلندی و قوام یک ملت را تضمین کند، بی تردید توجه خاص به مسایل اجتماعی و زیرساخت ها و روساخت های جامعه شناسانه است، که جایگاه بسیار ویژه ای در عصر حاضر دارد. هر گاه ملتی به مسایل اجتماعی خود توجه کند و جامعه ی عصر خود و پیش از خود را آگاهانه بشناسد و در شناساندن آن هم نقش کارسازی بر عهده داشته باشد، گامی بزرگ در راه پیشرفت جامعه خود برداشته است. از نظر جامعه شناسی ادبیات، شعر بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ جامعه است و چنان که می-دانیم فرهنگ یا مجموعه ارزش های مادی و معنوی، دستاوردهای فعالیت علمی و عملی انسانی در طول تاریخ و گستره ی زمان است؛ واز آنجا که اثر ادبی ریشه در اجتماع هر دوره دارد و خود بازتابی از مسایل اجتماعی آن دوره است، می توان با تحلیل و بررسی این آثار به حقایق اجتماعی و تاریخی زمان پدید آمدن اثر و ما قبل آن آگاهی یافت. شعر مدحی هم در کنار سایر انواع ادبی جدا از ارزش زیباشناختی و زبانی، به نوعی دربردارنده ی ارزش اجتماعی، تاریخی، سیاسی و جامعه شناسانه است که تجزیه و تحلیل دقیق آن می تواند بهتر از هر مدرک معتبر تاریخی ما را با گذشته ی اجتماعی مان آشنا کند. اشعار مدحی فرّخی همچون سایر آثار ادبی فارسی،جریان های اجتماعی، مسایل تاریخی، اتفاقات سیاسی و واقعیت جامعه شناختی را در خود بازتاب داده است.اما چون این بازتاب، بیشتر از محیط شاهانه و زندگی اشرافی نشأت می گرفته، و از زندگی طبق? پایین جامعه و تود? مردم دور بوده، کمتر می-توان نمونه های مربوط به این قشر را در دیوان فرّخی پیدا کرد.
منابع مشابه
ضرورت تصحیح دوبارة دیوان فرخی سیستانی
از تصحیح دیوان فرخی سیستانی شصت سال میگذرد. تصحیح این دیوان در آن روزگار با امکانات و نسخههای در دسترس، کوششی ستودنی است؛ اما ابیات بسیاری در چاپ دبیرسیاقی وجود دارد که به سبب روش تصحیح و دسترسینداشتن ایشان به نسخههای بهتر و بیشتر، معنای مناسبی ندارد. نویسندگان این جستار به بیش از هفتاد نسخه از دیوان این شاعر بزرگ دسترسی یافتند؛ از میان آنها ده نسخة مهمتر تهیه شد و سرانجام شش نسخۀ باارزش ب...
متن کاملترکیب سازی در دیوان فرخی سیستانی
فرّخی، یکی از شاعران نامدار سبک خراسانی در قرن چهارم و پنجم است که در پهنه ی آسمان تاریخ ادبیات ایران می درخشد. شعر فرخی علاوه بر جنبه های ادبی و مضامین غنایی و سهل و ممتنع بودن از لحاظ کاربرد کلمات و ترکیبات قابل توجّه است. روشن است که توضیح واژگان و تفسیر و تعبیر تصاویر شعری این شاعر طبیعت، مقدّمه ای برای شناخت و تجزیه وتحلیل مهارت های ادبی وی می باشد که به شیوه ی توصیفی،تحلیلی و استشهادی به ا...
تشبیهات و استعارات در دیوان فرخی سیستانی
پس از قرائت دقیق دیوان فرخی سیستانی ابیاتی که دارای تشبیه و استعاره بودند را تفکیک نموده و سپس مشبه هایی که به مشبه به های مختلف تشبیه شده اند را در کنار هم آورده و از تکرار آنها پرهیز کرده ام ابیاتی که به عنوان شاهد مثال آورده شده به همراه آدرس دقیق آنها یعنی شماره ی بیت و قصیده یا قطعه و ... ذکر شده است. عنوان تشبیه مضمر و تفضیل در ابیاتی که دارای چنین تشبیهاتی هستند نوشته شده و در استعاره نو...
15 صفحه اولنقد روانشناسی باورهای خرافی در دیوان فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی
خرافات معلول زندگی آدمی وعکس العمل او در مقابله با طبیعت و محیط اسرارآمیز پیرامون وی است،که در مواقع حساس و لحظه هایی که عدم اعتماد و اطمینان به آینده وجود دارد حادث می گردد. اغلب خرافه ها در گذشته بخشی از نظام گسترده ی باورهای اجتماعی را تشکیل می دادند به عنوان میراث اجتماعی به افراد رسیده اند . برخی ازعقاید خرافی نیز منشا روانی دارند.این افکار موهوم وخیالی افراد رااز تدبیرمسائل براساس منطق و ...
متن کاملمؤلفههای زبان غنایی در تغزلات فرخی سیستانی
فرخی سیستانی یکی از نخستین شاعران زبان فارسی است که تغزلهای او بهطور گسترده سرشار از کلام عاطفی است. در این مقاله که به شیوۀ سندکاوی نوشته شده، مؤلفههای زبان غنایی در تغزلهای این شاعر توصیف و تحلیل شده است. ساخت نحویساده، زمینۀ رواییبرخی تغزلها، کاربرد مَثَلو نداشتن ارجاعِ برونمتنی پیچیده، به زبانی ساده انجامیده که گوینده با آن، عواطف و احساسات خود را بهروشنی به مخاطب منتقل کرده است. ازسوی ...
متن کاملنقد روانشناسی باورهای خرافی در دیوان فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی
خرافات معلول زندگی آدمی وعکس العمل او در مقابله با طبیعت و محیط اسرارآمیز پیرامون وی است،که در مواقع حساس و لحظه هایی که عدم اعتماد و اطمینان به آینده وجود دارد حادث می گردد. اغلب خرافه ها در گذشته بخشی از نظام گسترده ی باورهای اجتماعی را تشکیل می دادند به عنوان میراث اجتماعی به افراد رسیده اند . برخی ازعقاید خرافی نیز منشا روانی دارند.این افکار موهوم وخیالی افراد رااز تدبیرمسائل براساس منطق و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023